Hogyan maradhatsz életben tanácsadóként, coachként, miközben a verseny napról napra nő?
Ilyeneket hallok:
„10.000 coach országa lettünk…”
„a barátaim is trénerek lesznek…”
„nem tudok már kinek eladni…”
„ez a piac kezd meghalni/ túltelítetté válni…”
„hiába a sok papír, elismerés, egyszerűen nem tudom magam/ a szolgáltatásom eladni…”
Rossz hallani az emberektől az elkeseredettséget, hogy „… akkor most hogyan tovább?”
Ugye érzed a különbséget?
Az általános, a “mindenkinek szóló” már senkinek se kell.
Speciális igényekre kialakított megoldásokra van szükség.
Hiszen minden ember egyedi, így el is várják, hogy ne a tömeg részeként kezeljék őket.
“Mindenkinek szóló életvezetési tanácsadás” – hmmm, én nem mindenki vagyok, hanem én, én vagyok.
“Life cochként a legjobbat hozom ki belőled…” – Belőlem és mindenkiből, aki ezt olvassa?
– Melyik orvoshoz mész, ha fáj a fogad?
– A háziorvoshoz? Dehogyis. Irány a fogorvos.
– Kihez fordulsz, ha kificamodik a vállad?
– Ismét a háziorvos? Nem! A cél az ortopéd sebész lesz.
– Ha a látásoddal van valami gond?
– A cél a szemész doki.
Miért őket pont őket választanád?
Mert egy olyan területre specializálódtak, amihez a Te problémád tartozik, ezáltal biztos vagy benne, hogy tudnak neked érdemben segíteni.
Akkor megy valaki a háziorvoshoz, ha apróbb, vagy nemigen behatárolható problémája van.
Továbbá ki kapja a nagyobb pénzeket, és a legtöbb hálás klienst? – A „szakik”, akik kizárólag csak egy szűkített területre koncentrálnak, ezáltal profikká válnak egy adott probléma megoldásában.
Ugyanez a helyzet a tanácsadói piacon is.
A „mindenhez IS” értő tanácsadóknak igencsak furcsa megítélésük van már.
Ki reklámozza azt, hogy mindenhez ért?
➡️ Akinek sürgősen pénzre van szüksége,
➡️ aki gyorsan akarja, hogy legyen már végre ügyfele
➡️ aki a gyors, rövid távú célokat fontosabbnak tartja, a hosszú távon jobban kifizetődő, de lassabb céloknál.
“Jó-jó László, de akkor mit csináljak?”
Azt, amit anno az orvosok: ➡️ POZICIONÁLJ.
Tehát szűkítsd le a fókuszod, a tevékenységi köröd egy valós problémával küzdő, szűkebb célközönség számára.
Az ő szemükben idővel te leszel a „szaki”.
De, ha te maradsz a 6000. life coach, az 1500. személyi tréner, vagy a 967. táplálkozási tanácsadó a témában, akkor túl sok lesz a horgász, és kevés a hal.
Az nem pozicionálás, hogy:
❌ life coach vagyok,
❌ business coach vagyok,
❌ személyi tréner vagyok,
❌ táplálkozási tanácsadó vagyok,
❌ stb, stb…
Nem attól lesz valaki szakértő, hogy önmagát kikiáltja annak, hanem attól, hogy valóban tud érdemben segíteni a célközönségének.
Hogyan találj pozicionálást, ha életben akarsz maradni a piacodon?
Először végezz egy piackutatást:
-
Mérd fel a jelenlegi helyzeted.
Hány konkurens van a környéken?
Milyen a termék-portfóliójuk?
Hogyan szereznek új ügyfelet? -
Találd meg a saját versenyelőnyöd.
Ez a legnehezebb, de csak így maradhatsz életben.
Járj képzésekre, invesztálj a tudásodba, és ne félj segítséget kérni. -
Elemezd ki konkurensed marketingjét.
Milyen weboldala van?
Milyen szövegeket írtak a szolgáltatásukról?
Milyen az árképzésük?
Milyen referenciákat használnak?
Hány pozitív értékelésük van az interneten? Stb. -
Tarts "mystery visitet".
Ez az jelenti, hogy küldd el az egyik ismerősöd a konkurenseidhez, hogy vegyen részt egy állapotfelmérésen/ konzultáción/ első alkalmon, és ő figyelje meg, milyen a kiszolgálás, hogyan próbálnak értéket adni neki.
Másodszor pedig tedd fel magadnak a következő kérdéseket, amik segítenek leszűkíteni a fókuszt:
- Milyen módszert/ módszereket használsz az adott probléma megoldására, amit mások nemigen? (szabadtéri edzések, túra-coaching, tanácsadás + masszázs, crossfit, stb)
- Főként melyik célcsoportnak szólsz? (Pl.: anyukák, 30 alattiak, irodai dolgozók, erősödni vágyó apukák)
- Milyen konkrétan meghatározható cél elérését segíted? (Pl.: erőnlét növelése, válás utáni problémák megoldása, ülő munkát végzők hátproblémáinak megszüntetése, karrierszint meglépése egy multi környezetben, stb.)